Nasi Pedagodzy

PEDAGODZY:

 

* TANIEC LUDOWY

STANISŁAW BIGUS

 tancerz, choreograf, pedagog. Pracę artystyczną jako tancerz zespołowy rozpoczął w 1965 roku w Miejskim Teatrze Muzycznym - Opera i Operetka w Krakowie. W latach 1971-1974 był zatrudniony jako tancerz w Państwowym Teatrze Muzycznym w Szczecinie. Od 1975r. do 1978r. pracownik umysłowy w różnych wołczyńskich instytucjach. W 1979r. pracował jako referent d/s kultury Urzędu Miejskiego w Wołczynie. W tym samym roku został przeniesiony do Wołczyńskiego Domu Kultury i zatrudniony na stanowisku instruktora. W 1980r. założył Zespół Pieśni i Tańca MODRZEWIACY, w którym był kierownikiem artystycznym, pedagogiem i choreografem. Zespół odnosił wiele sukcesów artystycznych na estradach krajowych i zagranicznych. W 2008r. przeszedł na artystyczną emeryturę.

 

 

 

* TANIEC KLASYCZNY Z ELEMENTAMI BARRE AU SOL

ANNA MAJER   (WARSZTAT NIE ODBĘDZIE SIĘ)

 tancerka, pedagog i była wicedyrektorka bytomskiej OSB. Jako choreograf zadebiutowała na scenie Opery Śląskiej w 1992r. Jej Bolero (muz. M. Ravel) zostało przyjęte bardzo ciepło - zarówno przez krytyków, jak i przez melomanów odwiedzających bytomską Operę. Za tę choreografię odebrała swoją pierwszą Złotą Maskę. Od tamtego czau zrealizowała ok. 50 choreografii m.in. w Teatrach: Śląskim w Katowicach, Nowym w Zabrzu oraz w Operze Wrocławskiej. W Operze Śląskiej przygotowała choreografię m.in. do Poławiaczy pereł, Widmo, Quo vadis, Tanhausera czy Kota w butach. Za jej sprawą, po ponad 20-letniej nieobecności, na bytomską scenę operową powrócił Kopciuszek na motywach baśni Charlesa Perraulta. Nowa, opowiedziana językiem tańca, historia Kopciuszka, dzieje się w czasach współczesnych. Za wyjątkowością tego przedstawienia stoi inspirująca muzyka Sergiusza Prokofiewa, oryginalna oprawa scenograficzna, intrygujące kostiumy i choreografia łącząca taniec klasyczny ze współczesnym, ukazująca paletę uczuć postaci scenicznych.

Obecnie prowadzi zajęcia z uczestnikami Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz zajęcia baletowe w Teatrze Rozbark w Bytomiu i w Zamku w Toszku.

 

* TANIEC KLASYCZNY

MARIA KIJAK-RAKOWSKA

artystka baletu, choreograf, pedagog. Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Poznaniu (1971) i Akademii Muzycznej (obecnie: Uniwersytet Muzyczny) w Warszawie (1979): magister sztuki, w specjalności pedagog baletu.
W 20-letniej karierze scenicznej, jako Pierwsza Tancerka Opery Wrocławskiej, kreowała role pierwszoplanowe : Odetta-Odylia ,Giselle, Julia, Antygona, Swanilda, Kopciuszek, Solwejga, Angustias, Maria, Eurydyka i wiele innych. Rolą Kobiety w Nostalgii T. Albioniniego (1993) pożegnała się z publicznością wrocławską.
Publiczność wrocławska aż 11-krotnie honorowała ją nagrodą dla najpopularniejszego artysty Wrocławia, przyznając Złote, Srebrne i Brązowe Iglice.
W latach 1990 – 2005 pełniła funkcję kierownika zespołu baletowego Opery Wrocławskiej.  Starszy wykładowca PWST na wydziale Lalkarskim przedmiotu Rytmika i Taniec (1979-2013). W latach 1993-1995 była choreografem w Operetten Festpiele w Bad Ischl w Austrii.
W 1986r. otrzymała Nagrodę Miasta Wrocławia za wybitne osiągnięcia w dziedzinie baletu, dwukrotnie Srebrny Krzyż Zasługi (1985,1995) oraz Złoty Krzyż Zasługi (2001). Jest zasłużonym członkiem Związku Artystów Scen Polskich, który uhonorował ją statuetką „Terpsychory”. Była przewodniczącą koła ZASP przy Operze Wrocławskiej, członkiem Sekcji Tańca ZASP w Warszawie, brała udział w pracach Komisji Repartycji ZASP w Warszawie oraz w zarządzie Oddziału Wrocławskiego ZASP.
 W 2006r. z  okazji  Międzynarodowego Dnia Tańca odznaczona Srebrnym Medalem „ Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. W latach 2005-2017 prowadziła Studium Tańca i Baletu w Operze Wrocławskiej.
Z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca (2014) odznaczona została Medalem Prezydenta Miasta Wrocławia  Rafała Dutkiewicza –„Merito de Wratislawia” –  Zasłużony dla Wrocławia.
Obecni prowadzi w Stroniu Śląskim grupę baletową przy Centrum Edukacji ,Turystyki i Kultury  oraz grupy baletowe w przedszkolu im. Jana Pawła II. We Wrocławiu w Klubie Promyk (Spółdzielnia Mieszkaniowa Cichy Kącik) zatrudniona jest jako pedagog baletu dla dwóch grup dziecięcych.

Jest wielokrotnym jurorem konkursów baletowych i tanecznych. Prowadzi warsztaty tańca klasycznego na obozach letnich i zimowych  w zespole 3Dance oraz w grupach pływania synchronicznego. Od 2014r. jest sędzią pływania synchronicznego. Tworząc choreografie dla zawodniczek tej dziedziny sportu odkryła nowe możliwości wykorzystania swoich umiejętności zawodowych z dziedziny baletu.

 

*TANIEC WSPÓŁCZESNY Z ELEMENTAMI FLOOR WORK

ZUZANNA NIR

tancerka, choreograf, instruktor tańca. Absolwentka studiów magisterskich (kierunek Choreografia) na Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Wyższej Szkoły Umiejętności Społecznych w Poznaniu (kierunek Taniec). Od 2017 r. współpracuje z Kolektywem Kejos The-At-Er jako performer i choreograf. Od 2008r. współpracuje z Teatrem AVATAR jako tancerka, choreograf i pedagog.

Była członkiem Zespołu Tańca Ludowego "Poznań" AWF, z którym dwukrotnie organizowała Światowy Przegląd Folkloru "Integracje". Od marca 2017r. instruktorka tańca: w szkole tańca Fly Dance Academy we Wrocławiu i w Centrum Biblioteczno-Kulturalnym FAMA oraz nauczycielka tańca w klasach tanecznych i ruchu scenicznego w klasach aktorskich w Regionalnym Ośrodku Edukacji we Wrocławiu od roku szkolnego 2017/2018.

Występowała w takich spektaklach, jak: Blaszany bębenek w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu, Trans_miss(i)on w choreografii Iwony Olszowskiej i Ferenca Fehera, Miasto, którego nie było Kolektywu Kejos The-At-Er, Szept w moim oku w choreografii Małgorzaty Haduch, W cieniu Chopina. Brała udział w pokazie prac Warszawskiej Szkoły Artystycznej w choreografii Pauliny Wycichowskiej podczas SemperOpernball w Dreźnie. Regularnie uczestniczy w międzynarodowych i ogólnopolskich warsztatach tanecznych oraz kursach Pedagogiki Cyrku.

 

* TANIEC WSPÓŁCZESNY

ALEXEY TORGUNAKOV

tancerz, choreograf, pedagog.Ukończył Moskiewską Akademię Choreografii jako artysta baletu (2004) i jako pedagog (2008). Po ukończeniu Akademii dołączył do zespołu artystycznego Teatru Bolszoj w Moskwie, gdzie występował w repertuarze klasycznym i współczesnym. Tańczył w pierwszych obsadach baletów neo-klasycznych i współczesnych m.in. takich choreografów, jak: Jiri Kylian, Roland Petit, Alexey Ratmanski, John Neumeier, Tatiana Baganova, Yuri Grigorovich, Natalia Shirokova. Po produkcji z Tatianą Baganovą (Thr Rite of spring) został zaproszony do kierowanego przez nią prestiżowego Provincial Dances Theater, gdzie zaczął również pracę pedagoga. Występował tu w spektaklach w choreografii Ivgi&Greben i Tatiany Baganovej. W 2007r. wygrał International Dance Competition Hellas w Atenach, w kategorii tańca współczesnego i tańca klasycznego.

W 2013r. wspólnie z Olgiem Stepanovem utworzyli mover/evermore creative/duet. Tworzą i poszukują łącząc taniec z innymi dziedzinami sztuki. Jako duet współpracują także z innymi artystami i grupami, m.in. z Vozdukh Dance Company (Krasnodar/Rosja). W 2016r. razem z Olgiem Stepanovem byli nominowani do Rosyjskiej Złotej Maski za spektakl All I could ever be w kategorii najlepsza choreografia we współczesnym teatrze tańca i najlepszy spektakl teatru tańca. Ponownie w 2018 r. wspólnie z Olgiem Stepanovem byli nominowani do Rosyjskiej Złotej Maski za spektakl Object in the distance w kategorii najlepsza choreografia we współczesnym teatrze tańca i najlepszy spektakl teatru tańca.

Obecnie jest związany z Bytomskim Teatrem Tańca i Ruchu ROZBARK w Bytomiu, jako tancerz i pedagog. Występuje w spektaklach: Anny Piotrowskiej - ORID, Lost in the Skin, Podziemne słońca, Fast Food Foot, Czytanki perFORMAtywne, UNder the dead tree, pastmefuture; Cecilii Moisio - Mommy issues; Macieja Kuźmińskiego - Plateau i Heleny Ganjalyan - April 31. W 2017r. w ramach projektu "Zjednoczone stany zmyślone" stworzył solo singularis i body mantra.

Jest zainteresowany multidyscyplinarnością pola sztuki. Wspólpracuje także z artystami wizualnymi: Natalie Doomco, Anna Trish, Vladislav Sedletsky, Vladimir Glynin. Rozwija swój język artystyczny na polu wideo-artu tworząc projekty takie, jak: p-layers, ready to change, Liberation. Stworzył wideo dla An on Bast Life is a dancer and you are the Dance. Jako artysta wspólpracował także z Poznańskim The Bill concept store. 

Występował m.in.: w Japonii, Korei Południowej, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Chinach, USA, Australii, Kanadzie, Francji, Anglii, Polsce, Włoszech, Hiszpanii, Niemczech, Belgii, Holandii, Grecji, Luxemburgu, Słowenii, Ukrainie, Białorusi, na Węgrzech. Jest bardzo aktywny jako pedagog. Prowadzi zajęcia z tańca współczesnego, tańca klasycznego, tańca klasycznego dla tancerzy współczesnych i improwizacji oraz warsztaty w Polsce i za granicą.