Jury Festiwalu


Jury III Festiwalu Sztuki Tanecznej PLĄSOWADŁA 2020:

 

STANISŁAW BIGUS


tancerz, choreograf, pedagog. Pracę artystyczną jako tancerz zespołowy rozpoczął w 1965 roku w Miejskim Teatrze Muzycznym - Opera i Operetka w Krakowie. W latach 1971-1974 był zatrudniony jako tancerz w Państwowym Teatrze Muzycznym w Szczecinie. Od 1975r. do 1978r. pracownik umysłowy w różnych wołczyńskich instytucjach. W 1979r. pracował jako referent d/s kultury Urzędu Miejskiego w Wołczynie. W tym samym roku został przeniesiony do Wołczyńskiego Domu Kultury i zatrudniony na stanowisku instruktora. W 1980r. założył Zespół Pieśni i Tańca MODRZEWIACY, w którym był kierownikiem artystycznym, pedagogiem i choreografem. Zespół odnosił wiele sukcesów artystycznych na estradach krajowych i zagranicznych. W 2008r. przeszedł na artystyczną emeryturę.

 

 

MARIA KIJAK- RAKOWSKA


artystka baletu, choreograf, pedagog. Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Poznaniu (1971) i Akademii Muzycznej (obecnie: Uniwersytet Muzyczny) w Warszawie (1979): magister sztuki, w specjalności pedagog baletu.
W 20-letniej karierze scenicznej, jako Pierwsza Tancerka Opery Wrocławskiej, kreowała role pierwszoplanowe : Odetta-Odylia ,Giselle, Julia, Antygona, Swanilda, Kopciuszek, Solwejga, Angustias, Maria, Eurydyka i wiele innych. Rolą Kobiety w Nostalgii T. Albioniniego (1993) pożegnała się z publicznością wrocławską.
Publiczność wrocławska aż 11-krotnie honorowała ją nagrodą dla najpopularniejszego artysty Wrocławia, przyznając Złote, Srebrne i Brązowe Iglice.
W latach 1990 – 2005 pełniła funkcję kierownika zespołu baletowego Opery Wrocławskiej.  Starszy wykładowca PWST na wydziale Lalkarskim przedmiotu Rytmika i Taniec (1979-2013). W latach 1993-1995 była choreografem w Operetten Festpiele w Bad Ischl w Austrii.
W 1986r. otrzymała Nagrodę Miasta Wrocławia za wybitne osiągnięcia w dziedzinie baletu, dwukrotnie Srebrny Krzyż Zasługi (1985,1995) oraz Złoty Krzyż Zasługi (2001). Jest zasłużonym członkiem Związku Artystów Scen Polskich, który uhonorował ją statuetką „Terpsychory”. Była przewodniczącą koła ZASP przy Operze Wrocławskiej, członkiem Sekcji Tańca ZASP w Warszawie, brała udział w pracach Komisji Repartycji ZASP w Warszawie oraz w zarządzie Oddziału Wrocławskiego ZASP.
 W 2006r. z  okazji  Międzynarodowego Dnia Tańca odznaczona Srebrnym Medalem „ Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. W latach 2005-2017 prowadziła Studium Tańca i Baletu w Operze Wrocławskiej.
Z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca (2014) odznaczona została Medalem Prezydenta Miasta Wrocławia  Rafała Dutkiewicza –„Merito de Wratislawia” –  Zasłużony dla Wrocławia.
Obecni prowadzi w Stroniu Śląskim grupę baletową przy Centrum Edukacji ,Turystyki i Kultury  oraz grupy baletowe w przedszkolu im. Jana Pawła II. We Wrocławiu w Klubie Promyk (Spółdzielnia Mieszkaniowa Cichy Kącik) zatrudniona jest jako pedagog baletu dla dwóch grup dziecięcych.

Jest wielokrotnym jurorem konkursów baletowych i tanecznych. Prowadzi warsztaty tańca klasycznego na obozach letnich i zimowych  w zespole 3Dance oraz w grupach pływania synchronicznego. Od 2014r. jest sędzią pływania synchronicznego. Tworząc choreografie dla zawodniczek tej dziedziny sportu odkryła nowe możliwości wykorzystania swoich umiejętności zawodowych z dziedziny baletu.

ANNA MAJER


tancerka, pedagog i była wicedyrektorka bytomskiej OSB. Jako choreograf zadebiutowała na scenie Opery Śląskiej w 1992r. Jej Bolero (muz. M. Ravel) zostało przyjęte bardzo ciepło - zarówno przez krytyków, jak i przez melomanów odwiedzających bytomską Operę. Za tę choreografię odebrała swoją pierwszą Złotą Maskę. Od tamtego czau zrealizowała ok. 50 choreografii m.in. w Teatrach: Śląskim w Katowicach, Nowym w Zabrzu oraz w Operze Wrocławskiej. W Operze Śląskiej przygotowała choreografię m.in. do Poławiaczy pereł, Widmo, Quo vadis, Tanhausera czy Kota w butach. Za jej sprawą, po ponad 20-letniej nieobecności, na bytomską scenę operową powrócił Kopciuszek na motywach baśni Charlesa Perraulta. Nowa, opowiedziana językiem tańca, historia Kopciuszka, dzieje się w czasach współczesnych. Za wyjątkowością tego przedstawienia stoi inspirująca muzyka Sergiusza Prokofiewa, oryginalna oprawa scenograficzna, intrygujące kostiumy i choreografia łącząca taniec klasyczny ze współczesnym, ukazująca paletę uczuć postaci scenicznych.

Obecnie prowadzi zajęcia z uczestnikami Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz zajęcia baletowe w Teatrze Rozbark i w Zamku w Toszku.

PAULINA WYCICHOWSKA

(fot. Adam Ciereszko)

choreograf, wykładowca akademicki, pedagog tańca i tancerka, arteterapeutka, trenerka Pilates core, twórczyni autorskiej metody budowania świadomości ciała i ruchu I mind the step. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Poznaniu i London Contemporary Dance School (University of Kent), gdzie studiowała taniec współczesny w wymiarze wykonawczym, pedagogicznym i choreograficznym. Jest również absolwentką Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (muzyka kościelna), Wyższej Szkoły Umiejętności Społecznych w Poznaniu (dziennikarstwo i komunikacja społeczna) i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu (arteterapia). Uprzednio związana zawodowo przez 17 lat z Polskim Teatrem Tańca jako solistka i choreograf, obecnie jest artystką niezależną. Autorka ponad dwudziestu dzieł choreograficznych, swoje prace realizowała w Polsce, Wielkiej Brytanii i Niemczech. Obecnie wykładowczyni na kierunku taniec w kulturze fizycznej w Zakładzie Tańca AWF w Poznaniu i Podyplomowego Studium Arteterapii UM w Poznaniu. Współpracuje z wieloma ośrodkami w Polsce, realizując warsztaty tańca współczesnego, terapii ciała i choreologii na wszystkich poziomach zaawansowania. Członkini Polskiego Forum Choreologicznego. Laureatka Nagrody Miasta Poznania dla Młodych Twórców za spektakl Stop non stop (2001), stypendystka British Council (1996), danceWEB na festiwalu ImPulsTanz w Wiedniu (1998) oraz Marszałka Województwa Wielkopolskiego. Laureatka stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska i stypendium artystycznego MKiDN 2013. Doktorantka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.