Jury Festiwalu

Jury II Festiwalu Sztuki Tanecznej PLĄSOWADŁA 2019:

STANISŁAW BIGUS

tancerz, choreograf, pedagog. Pracę artystyczną jako tancerz zespołowy rozpoczął w 1965 roku w Miejskim Teatrze Muzycznym - Opera i Operetka w Krakowie. W latach 1971-1974 był zatrudniony jako tancerz w Państwowym Teatrze Muzycznym w Szczecinie. Od 1975r. do 1978r. pracownik umysłowy w różnych wołczyńskich instytucjach. W 1979r. pracował jako referent d/s kultury Urzędu Miejskiego w Wołczynie. W tym samym roku został przeniesiony do Wołczyńskiego Domu Kultury i zatrudniony na stanowisku instruktora. W 1980r. założył Zespół Pieśni i Tańca MODRZEWIACY, w którym był kierownikiem artystycznym, pedagogiem i choreografem. Zespół odnosił wiele sukcesów artystycznych na estradach krajowych i zagranicznych. W 2008r. przeszedł na artystyczną emeryturę.

AGNIESZKA GORCZYCA 

 tancerka, choreograf, pedagog i wykładowca. Wykształcenie wyższe zawodowe: Studium Taneczne przy Ministerstwie Kultury i Sztuki (dyplom 1981) oraz mgr chemii, Uniwersytet Jagielloński (dyplom 1977) - pracę zawodową, w tym kierunku rozpoczęła w 1977 roku w Akademii Medycznej (dziś Collegium Medium UJ) i Wydziale Chemii UJ w Zakładzie Chemii Fizycznej i Elektrochemii.

Pracę choreografa rozpoczęła w placówkach kultury w Krakowie takich, jak: ZDK KZBiŻ „Prefabet”, DK SM „Krakus”, MDK im. J.Korczaka, MDK „DH” Teatr Tańca „Dzieci Krakowa” (1987-2008). Złota Jodła Wychowawcza (2002) na XXVIII Harcerskim Festiwalu KMS Kielce, Laureat Wojewódzkiego Festiwalu Dziecięcych Form Tanecznych Skawina 1995, 2004. Współpraca choreograficzna 1996/1997 z Zespołem Muzyki Dawnej „Beani Cracovienses” zaowocowała Srebrną Harfą Eola Kalisz 1997. Od roku 1982-2017 pracowała w Społecznej Szkole Baletowej (później Szkole Baletowej w Krakowie, Fundacji Edukacji Artystycznej) jako pedagog, choreograf i wykładowca Historii Tańca i Baletu, Wiedzy o tańcu. Udział w programie TVP Kraków „Kraków pełen nutek” 2000-2001. Wykładowca: Państwowe Zaoczne Studium Oświaty i Kultury Dorosłych - Krakowski Ośrodek Metodyczny (1982), Wykładowca Historii tańca i baletu - Kurs Kwalifikacyjny Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Nowohuckiego Centrum Kultury, Kraków (2002-14) i Stowarzyszenia Sztuki i Edukacji Artystycznej w Krakowie (2006-10). Uczestniczyła w Programie Innowacji Edukacyjnej „U Wrót Terpsychory. Aktor teatru tańca” w klasach tanecznych XXX LO w Krakowie os. Dywizjonu 303, jako nauczyciel przedmiotu Wiedza o tańcu i przygotowała uczniów do matury (2010-2014).
Publikacje i artykuły: "Gazeta Wyborcza" 28.08.1996, Powiastki pedagogiczne o wychowaniu pozaszkolnym w praktyce red. W.Hausnera (2002), "Studia Choreologia", vol. XI, 233 (2010) vol. XVII 265 (2016), książki: Popularna Encyklopedia A-Z; Wyd. Kluszczyński, (1997), Słownik Muzyki, Wyd. Zielona Sowa (2006).
Odznaczona Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2009), Odznaką „Honoris Gratia zasłużony dla Miasta Krakowa” (2014).

 

MARIA KIJAK- RAKOWSKA 

artystka baletu, choreograf, pedagog. Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Poznaniu (1971) i Akademii Muzycznej (obecnie: Uniwersytet Muzyczny) w Warszawie (1979): magister sztuki, w specjalności pedagog baletu.
W 20-letniej karierze scenicznej, jako Pierwsza Tancerka Opery Wrocławskiej, kreowała role pierwszoplanowe : Odetta-Odylia ,Giselle, Julia, Antygona, Swanilda, Kopciuszek, Solwejga, Angustias, Maria, Eurydyka i wiele innych. Rolą Kobiety w Nostalgii T. Albioniniego (1993) pożegnała się z publicznością wrocławską.
Publiczność wrocławska aż 11-krotnie honorowała ją nagrodą dla najpopularniejszego artysty Wrocławia, przyznając Złote, Srebrne i Brązowe Iglice.
W latach 1990 – 2005 pełniła funkcję kierownika zespołu baletowego Opery Wrocławskiej.  Starszy wykładowca PWST na wydziale Lalkarskim przedmiotu Rytmika i Taniec (1979-2013). W latach 1993-1995 była choreografem w Operetten Festpiele w Bad Ischl w Austrii.
W 1986r. otrzymała Nagrodę Miasta Wrocławia za wybitne osiągnięcia w dziedzinie baletu, dwukrotnie Srebrny Krzyż Zasługi (1985,1995) oraz Złoty Krzyż Zasługi (2001). Jest zasłużonym członkiem Związku Artystów Scen Polskich, który uhonorował ją statuetką „Terpsychory”. Była przewodniczącą koła ZASP przy Operze Wrocławskiej, członkiem Sekcji Tańca ZASP w Warszawie, brała udział w pracach Komisji Repartycji ZASP w Warszawie oraz w zarządzie Oddziału Wrocławskiego ZASP.
 W 2006r. z  okazji  Międzynarodowego Dnia Tańca odznaczona Srebrnym Medalem „ Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. W latach 2005-2017 prowadziła Studium Tańca i Baletu w Operze Wrocławskiej.
Z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca (2014) odznaczona została Medalem Prezydenta Miasta Wrocławia  Rafała Dutkiewicza –„Merito de Wratislawia” –  Zasłużony dla Wrocławia.
Obecni prowadzi w Stroniu Śląskim grupę baletową przy Centrum Edukacji ,Turystyki i Kultury  oraz grupy baletowe w przedszkolu im. Jana Pawła II. We Wrocławiu w Klubie Promyk (Spółdzielnia Mieszkaniowa Cichy Kącik) zatrudniona jest jako pedagog baletu dla dwóch grup dziecięcych.

Jest wielokrotnym jurorem konkursów baletowych i tanecznych. Prowadzi warsztaty tańca klasycznego na obozach letnich i zimowych  w zespole 3Dance oraz w grupach pływania synchronicznego. Od 2014r. jest sędzią pływania synchronicznego. Tworząc choreografie dla zawodniczek tej dziedziny sportu odkryła nowe możliwości wykorzystania swoich umiejętności zawodowych z dziedziny baletu.

 

ANNA MAJER

tancerka, pedagog i była wicedyrektorka bytomskiej OSB. Jako choreograf zadebiutowała na scenie Opery Śląskiej w 1992r. Jej Bolero (muz. M. Ravel) zostało przyjęte bardzo ciepło - zarówno przez krytyków, jak i przez melomanów odwiedzających bytomską Operę. Za tę choreografię odebrała swoją pierwszą Złotą Maskę. Od tamtego czau zrealizowała ok. 50 choreografii m.in. w Teatrach: Śląskim w Katowicach, Nowym w Zabrzu oraz w Operze Wrocławskiej. W Operze Śląskiej przygotowała choreografię m.in. do Poławiaczy pereł, Widmo, Quo vadis, Tanhausera czy Kota w butach. Za jej sprawą, po ponad 20-letniej nieobecności, na bytomską scenę operową powrócił Kopciuszek na motywach baśni Charlesa Perraulta. Nowa, opowiedziana językiem tańca, historia Kopciuszka, dzieje się w czasach współczesnych. Za wyjątkowością tego przedstawienia stoi inspirująca muzyka Sergiusza Prokofiewa, oryginalna oprawa scenograficzna, intrygujące kostiumy i choreografia łącząca taniec klasyczny ze współczesnym, ukazująca paletę uczuć postaci scenicznych.

Obecnie prowadzi zajęcia z uczestnikami Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz zajęcia baletowe w Teatrze Rozbark i w Zamku w Toszku.